onsdag 1 juli 2015

Lyriskt om att inte förstå sig på poesi

Igår berörde jag Anne Hietanens och Gungerd Wikholms bersåprogram "Med pennan mot hjärtat". Hietanen har också skrivit ett blogginlägg där hon i rubriken först säger att ”Jag förstår mig inte på poesi”. Men riktigt så enkelt är det väl inte, eller hur!

I kommentarsfältet får jag syn på en Werthers komprimerande åsikt: "Problemet är väl att vi idag i regel vill ha klara och tydliga svar, helst genast.". Det får mig naturligtvis att tänka på Svenska Yles reaktion på haikuförsök i stället för prosaiska inlägg i kommentarsfälten. Och då blir det naturligtvis dags att dra en och det trefaldigt!

Tre haiku on två

Jag förstår mig på
poesi. Blev sängtagen
nyss av gråsparvar

som lekte blommor
och bin. Jag hann inte ens
skriva en haiku

innan paret tre
gånger hastigt och lustigt
fyllt busken med dikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar