onsdag 18 mars 2009

Faceavbookning

I Karleby tar man ställning i diskussionen om Web 2.0 eller inte. Karleby stads anställda får inte Facebooka (Vasabladet 18.3.09). Det handlar om preventiva medel, strävan att förhindra att skadliga programvaror sprids och att arbetstid går till spillo. Har de läst rapporten månntro! I vilket fall som helst lönar det sig eventuellt inte att söka sig till Karleby stadsbibliotek om man efter den här kursen fått upp ögonen för de sociala mediernas positiva möjligheter, eller?

Hur ska det då gå till, i Karleby eller överhuvudtaget. Det kan vara svårt att lämna Facebook. Vad var det nu igen för motto inristat invid porten till Dantes helvete i Divina Comedia...

Läste häromdan i Helsingin Sanomat om det som Dagens Nyheter nu kablar ut: Finsk datanörd ersatte förlorat finger med USB-sticka (18.3.09). En viss programutvecklare som förlorade fingret i en olycka ersatte det med en protes försedd med USB-minne. "När jag använder minnet så lämnar jag helt enkelt fingret i datorn tills jag är färdig med det jag ska göra. Sedan sätter jag fast det igen, säger Jalava enligt The Daily Telegraph." Som ni ser tar DN i det här fallet en omväg. Dessutom kan man nu undra om det här blir nästa trend inom tuna-kroppen-vågen (tatuering, piercing). Ska då Lex-Nokia få en tilläggsparagraf, lämna ditt finger på arbetsplatsen?

1 kommentar:

  1. Hahahaa, den hade jag missat :-) Undrar hur mycket minne han har i fingret :-)

    SvaraRadera