onsdag 28 januari 2015

När- och Nordeahjälp så in i Norden

Nordea är bra på närhjälp, men banken har givetvis en gigaduktig styrelseordförande i finansnallen Björn Wahlroos. Vinsten i oktober-december förra året rörde sig kring 1 157 miljoner euro. Det här betyder dignande julaftnar för aktieägarna och också Wahlroos själv, som i och med att han är Sampos största enskilda ägare och Sampo i sin tur är Nordeas största ägare, kommer att kunna njuta av den effektiva närhjälpen. Som Helsingin Sanomat rapporterar: "Hänelle on tiedossa ennätystulot vuonna 2015, sillä Wahlroos on Sammon suurin henkilöomistaja." (HS 28.1.2015)

Det betyder, att då Björn Wahlroos ställer sig framför publiken i Grankulla dagen före Runebergsdagen, för att tala om närhjälp, så har han ytterligare en erfarenhet att falla tillbaka på. Han om någon vet, att närhjälp ger lön för mödan. I synnerhet om man slimmar verksamheten och ser till, att det inte finns allför många andra i närheten. Resultaten talar för sig, och den klockrena lyckosparken får en fortsättning; ett sparprogram om 900 miljoner euro väntar på närhåll. Men som sagt, närhjälp för den ena kan tyvärr smaka björntjänst för den andra. Kanske vi tröstar oss med en liten enkel Runebergstårta: "Den kulan visste hur den tog, det måste erkänt bli." Eller drar till med en vers eller psalm...

Närmare, Björn, till mig,
närmare mig!
Om det än blir en börs
som lyfter mig,
satsar jag innerligt:
Närmare, Björn, till mig,

närmare, Björn, till mig,
närmare mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar