onsdag 25 november 2015

Oetisk kommentar

Bildkapning från Svenska Yles sida 25.11.

Svenska Yle är rätt bra på att städa och täppa till sina kommentarsfält. Men idag blev jag nog aningen förvånad. Jag kommenterade nyheten "Finnwatch: Oetisk broiler säljs i Finland" och tydligen råkade jag ut för höjd ribba.

Min kommentar gick ungefär i den här stilen och var en funderare kring begreppet i sig:

Vad är en oetisk broiler?

Ja, vad är en oetisk broiler egentligen. En oetisk människa är ju inte någonting som en kannibal fött upp på oetiskt sätt utan en person som begår felaktiga, omoraliska handlingar. Är en oetisk broiler i så fall en broiler som hackar ner på sina olyckskamrater?


Trots Svenska Yles etiska städningsinsatser har jag, vågar jag påstå, sett betydligt tvivelaktigare och otrevligare kommentarer godkännas. Så vad var det i mina rader som Svenska Yle fick i vrångstrupen -.

(Jag är vegetarian sedan midsommar 1978, så jag försöker inte göra mig lustig över problematiken i sig. Undrar bara över den språkliga dimensionen.)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar