onsdag 21 september 2016

Drick Skjulman & vännerna i skjulet

Liksom ifjol frestades jag att delta i SnapsviseFM, det vill säga att skicka in till första omgången. Och precis som ifjol föll inte mitt bidrag juryn i smaken. Jag hör inte till de tio utvalda som tävlar den 9:e oktober i Ekenäs.

Ofta är ju snapsvisor stöpta i en viss form och åter-använder äldre melodier. Mina bidrag för ett år sedan byggde på nyare låtar (se Snips snaps snyft). I år tog jag å ena sidan skeden i vacker hand och utgick från den gamla folkdängan "I fjol så gick jag med herrarna i hagen". Ändå blev det ingen rätttrogen snapsvisa, mer då en dryckesvisa. Så här alltså - och ja, jag skickade in under signaturen Drick Skjulman:

I går så drack jag med vännerna i skjulet

I går så drack jag med vännerna i skjulet
Ja, ja, med vännerna i skjulet
Ja, med vännerna i skjulet

I da’ har jag något som bankar i huvet
Aj, aj, som bankar i huvet
Aj, som bankar i huvet

I går fick jag röra en sprakande dricka
Ja, ja en sprakande dricka
Ja, en sprakande dricka

I da´ fick jag veta vad brännet har för styrka
Aj, aj, vad brännet har för styrka
Aj, vad brännet har för styrka

I går fick jag dra med vännerna jag gilla
Ja, ja, med vännerna jag gilla
Ja, med vännerna jag gilla

I da’ får jag sitta och vagga och trilla
Aj, aj, och vagga och trilla
Aj, och vagga och trilla

I går fick jag slå med pukor och sekiner
Ja, ja, med pukor och sekiner
Ja, med pukor och sekiner

I da’ får jag vända på slant och buteljer
Aj, aj, på slant och buteljer
Aj, på slant och buteljer

I går så gick jag me’ långskaftad näsa
Ja, ja, me’ långskaftad näsa
Ja, me’ långskaftad näsa

I da’ får jag ge den en läxa att läsa
Aj, aj, en läxa att läsa
Aj, en läxa att läsa

I går så gick jag med vännerna i svängen
Ja, ja, med vännerna i svängen
Ja, med vännerna i svängen

I da’ får jag ta mellan skammen poängen
Aj, aj, skammen poängen
Aj, skammen poängen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar