måndag 23 oktober 2017

Snapsvisor till melodier av Alice Tegnér

Också i år skickade jag in bidrag till snapsviseFM, under signaturen S. Tigner. "Av totalt 85 bidrag hade en urvalskommitté utsett tio finalister som tävlade om segern i denna populära tävling." Jag tävlade alltså mot sammanlagt 83 visor och hade som vanligt ingenting att säga till om. Vann finalen gjorde läkaren Christian Andersson från Mariehamn med en visa döpt till Finlands snaps, med melodi av Leonard Cohen (Hallelujah). Läs mer på Finlands Rimakademis sidor.


Melodi: Bä, bä, vita lamm (Alice Tegnér)

Nä, nä, vita mån',
jag har nog en nubb!
Ja, ja, kära vän,
jag har kannan full.
Heldagsskål jag tar
och söndagssnaps jag tog
och två par halvor
som blev en helan går.

(Förslag: - Och så kan man direkt fortsätta att sjunga Helan går...)


Melodi: Sockerbagaren (Alice Tegnér)

En snapsens tagare
här bor i staden,
han häller nubbar
mest hela dagen.
Han tager stora,
han tager små.
Han tager några
helst som två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar