Google+ Followers

söndag 1 februari 2009

Arianna, drottning av Blogoranien, jämte andra härskare

Förut lovsjöng man till orden Hosianna, Davids son. Nu är det andra bullar som gäller: Arianna, Nätets drottning. På ekonomisidorna i Helsingin Sanomat ingick för en tid sedan (25.1.09) en artikel om Arianna Huffington - med rötter i Grekland - som med sin The Huffington Post har blivit en maktfaktor att räkna med. Hon hör till de ihärdiga och påhittiga bloggare som lyckats ta upp kampen med traditionella medier. I och med den ökande populariteten har HuffPosten övergått från att servera blott bloggmat till att även krydda med nyheter. The Huffington Post söker efter egna "scoops" och länkar resten av nyheterna från andras sidor. Ett av Huffingtons recept till framgång är hennes kändismeny: namn som Norman Mailer, Barack Obama, Hillary Clinton och Steve Martin har bloggat i hennes Post.

Barack Obama har också förstått sig på det här med nätet. Via sina nätsidor samlade han och hans stab in en hel del dollar för presidentvalskampanjen. Obama utnyttjar YouTube som publiceringskanal och ger sina väljare - ja eller vem som helst - möjlighet att säga sin åsikt åt presidenten. Klart att inte Obama personligen läser all den nätpost som strömmar in, för det finns en stab. I vilket fall som helst har Barack Obama och hans medhjälpare via sina "interaktiva" kampanjer och strategier byggt upp databaser som innehåller medborgares e-postadresser, mobilnummer och även åsikter. Därigenom är det möjligt att inför behandlingen av ett t.ex. lagförslag skicka ut påstötar till dem som är "pro" och be dem kontakta sina kongressrepresentanter, kort sagt be de trogna väljarna att lobba för.

Alla bloggar och nätsidor är definitivt inte små lugna idylliska öar därute nånstans bortom horisonten. Världen är definitivt på glid in i Politiken 2.0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar