tisdag 17 februari 2009

Förlora ansiktet

Förlora ansiktet, bara ansiktet eller även anseendet...
Många medier varnar för Facebooks slavkontrakt, bland dem Dagens Media (24.10.07). Och avslöjar i samma veva Facebooks hjälpsammare sidor:

"Facebook testar just nu ett system som automatläser vad som skrivs på sajten. Om jag skriver till en vän att jag är deprimerad så kommer systemet leverera annonser på antidepressiva läkemedel till min sida. Det är dithän det bär."

Enligt dagens Vasablad (17.2.09) råder fortfarande oro på dessa punkter:

"Enligt nya användarvillkor kan Facebook fritt använda medlemmarnas material. Grundaren Mark Zuckerberg försöker nu dämpa uppståndelsen kring de nya villkoren."

1 kommentar:

  1. Jag måste säga att de har användarvillkoren är den primära orsaken till att jag inte vill gå med i Facebook ens av och an för att titta. Tanken på att de förbehåller sig rätten till alla mina uppgifter och rörelser också efter att jag gått ut ur Facebook är sanslöst obehaglig. Att de dessutom kan förfölja mig ut på webben i övrigt gör INTE saken bättre.

    Artikeln On Facebook, Scholars Link Up With Data som hör till modulen är intressant. Samtidigt som den påpekar att forskare i sociologi är urlyckliga over den databank som Facebook utgör, visar den hur olika policy olika (amerikanska) universitet har i förhållande till de studerade objekten (Facebookanvändare). Frågan är ifall man ska be användarna om lov att undersöka deras Facebookbeteende eller om man ska göra det ismyg. Svårt, eftersom det inte ännu finns konsensus om huruvida sociala nätverk på webben är offentliga eller slutna platser. På offentliga platser får man bedriva fältstudier utan lov.

    SvaraRadera